Vanaf 9 maanden
De peuter wordt steeds mobieler (kruipen, lopen) waardoor de ruimere omgeving kan verkend worden. Het kind is nieuwsgierig, alles in zijn omgeving is interessant en nodigt uit om ontdekt te worden. Niets is nog veilig. Volwassenen moeten het kind beschermen. Uitleggen heeft weinig zin omdat het kind dit nog niet begrijpt. De toon waarop iets gezegd wordt, wordt beter begrepen dan woorden. Het louter zintuiglijk bezig zijn met dingen gaat steeds meer over in denkend-ontdekkend spel. Het kind krijgt al spelend inzicht in wat je wel en wat je niet met een bepaald ding kan doen. Het begrijpt eenvoudige verbanden (actie-reactie).
Objectpermanentie is een feit waardoor het imitatiespel of het doen alsof, rond de leeftijd van 2 jaar enige vorm begint aan te nemen (brabbelen in een telefoon, een pop eten geven…). Rond 15 maanden neemt het vooraf onderzoeken van een speeltje duidelijk toe. Met steeds meer dingen doet een kind daarna iets speciaals. Het haarborsteltje veegt hij over zijn hoofd, het autootje laat hij rijden… Hij doet dus met de dingen datgene waarvoor ze min of meer bedoeld zijn. Het zomaar zwaaien, slaan en gooien neemt af. Het kind combineert ook steeds meer het een met het ander. Als hij in een hand een blok heeft, pakt hij ook met de andere hand een blok.
Rond 21 maanden zoekt het kind als het met het één bezig is, doelbewust het bijbehorende op: een ontbrekend stuk van een trein, de kleertjes van de pop, het ventje van de autobus, het deksel van een doosje… Het kind begint ook eenvoudige torens te bouwen. De peuter onderzoekt hoe hij gaatjes kan opvullen. Stapelbekers, een eenvoudige vormenstoof, een rijgblok, hamertje klop… worden interessant. De peuter houdt eveneens van schootversjes, rijmliedjes met beweging en gebaren, prentenboeken om aan te wijzen… Samenspelen met andere peuters is nog niet echt mogelijk.
Speelotheken zijn voor het spelen minstens zo belangrijk als bibliotheken voor het lezen.
Door te lenen wordt meer mogelijk. Denk aan speelgoed voor bijzondere gelegenheden als een poppenkast met poppen voor voorstelling thuis. Zes constructiesystemen uitproberen om de leukste uit te zoeken. Vier puzzels in een week voor het kind dat wel twee weken lang gek van puzzelen is. Spelletjes voor oma die haar kleinkinderen wil vermaken. Een extra doos blokken om van het bouwwerk thuis iets bijzonders te maken. Jongensspeelgoed voor meisjes en meisjesspeelgoed voor jongens, te kiezen zonder commentaar om thuis met eigen ogen te zien dat jongens en meisjes met hetzelfde kunnen spelen. Uitwisseling van ervaringen waarbij prijs en merk minder belangrijk zijn dan plezier en speelwaarden. Speelotheken kunnen helpen bij een weloverwogen keuze uit het grote speelgoedaanbod.
Deze lijkt meer op een traditionele toren die we vroeger zagen. Het kind begint dergelijke stapelaars te gebruiken na 10-18 maanden. Hier is de grootte van het gat kleiner, dus de moeilijkheidsgraad neemt toe. Dit werk vereist meer nauwkeurigheid en precisie van bewegingen, coördinatie en behendigheid. Het helpt het kind zijn greep en hand-oogcoördinatie te ontwikkelen. Ook hier is de basis groot zodat de toren niet kan vallen tijdens het vormen. Hier kunnen we zien dat niets het kind zal afleiden van het hoofddoel, niet de grootte van de blokken, noch hun kleur.
Het kind beheerst alle verschillende soorten rijgen met verschillende stapelspeelgoed. Nu is hij klaar om op kleur te stapelen. Hier moet hij een juiste ring op een bijpassende stok plaatsen. Het kind begint met dit materiaal te werken na 18-24 maanden. Het helpt het kind om 3 primaire kleuren te leren. Zoals je kunt zien zijn alle andere kwaliteiten van het materiaal hetzelfde, zoals vorm, afmeting, materiaal en textuur. De aandacht van het kind is dus alleen gericht op het verschil in kleuren.
3 ringen van verschillende grootte stapelen. Dus hier is ons doel om een kind te leren stapelen van groot naar klein. Hier beginnen we les te geven over groot en klein, groter en kleiner. In dit werk begint het kind het begrip van harmonie te ontwikkelen dat hij later zal blijven ontdekken met stapeltoren.
Made with Mobirise - Get more