Speelgoedgids dreumes 

Vanaf 9 maanden

De peuter wordt steeds mobieler (kruipen, lopen) waardoor de ruimere omgeving kan verkend worden. Het kind is nieuwsgierig, alles in zijn omgeving is interessant en nodigt uit om ontdekt te worden. Niets is nog veilig. Volwassenen moeten het kind beschermen. Uitleggen heeft weinig zin omdat het kind dit nog niet begrijpt. De toon waarop iets gezegd wordt, wordt beter begrepen dan woorden. Het louter zintuiglijk bezig zijn met dingen gaat steeds meer over in denkend-ontdekkend spel. Het kind krijgt al spelend inzicht in wat je wel en wat je niet met een bepaald ding kan doen. Het begrijpt eenvoudige verbanden (actie-reactie). 

Objectpermanentie is een feit waardoor het imitatiespel of het doen alsof, rond de leeftijd van 2 jaar enige vorm begint aan te nemen (brabbelen in een telefoon, een pop eten geven…). Rond 15 maanden neemt het vooraf onderzoeken van een speeltje duidelijk toe. Met steeds meer dingen doet een kind daarna iets speciaals. Het haarborsteltje veegt hij over zijn hoofd, het autootje laat hij rijden… Hij doet dus met de dingen datgene waarvoor ze min of meer bedoeld zijn. Het zomaar zwaaien, slaan en gooien neemt af. Het kind combineert ook steeds meer het een met het ander. Als hij in een hand een blok heeft, pakt hij ook met de andere hand een blok. 

Rond 21 maanden zoekt het kind als het met het één bezig is, doelbewust het bijbehorende op: een ontbrekend stuk van een trein, de kleertjes van de pop, het ventje van de autobus, het deksel van een doosje… Het kind begint ook eenvoudige torens te bouwen. De peuter onderzoekt hoe hij gaatjes kan opvullen. Stapelbekers, een eenvoudige vormenstoof, een rijgblok, hamertje klop… worden interessant. De peuter houdt eveneens van schootversjes, rijmliedjes met beweging en gebaren, prentenboeken om aan te wijzen… Samenspelen met andere peuters is nog niet echt mogelijk.

Speelgoed kopen of aanvulling zoeken bij de speelotheek?

Speelotheken zijn voor het spelen minstens zo belangrijk als bibliotheken voor het lezen. 

Door te lenen wordt meer mogelijk. Denk aan speelgoed voor bijzondere gelegenheden als een poppenkast met poppen voor voorstelling thuis. Zes constructiesystemen uitproberen om de leukste uit te zoeken. Vier puzzels in een week voor het kind dat wel twee weken lang gek van puzzelen is. Spelletjes voor oma die haar kleinkinderen wil vermaken. Een extra doos blokken om van het bouwwerk thuis iets bijzonders te maken. Jongensspeelgoed voor meisjes en meisjesspeelgoed voor jongens, te kiezen zonder commentaar om thuis met eigen ogen te zien dat jongens en meisjes met hetzelfde kunnen spelen. Uitwisseling van ervaringen waarbij prijs en merk minder belangrijk zijn dan plezier en speelwaarden. Speelotheken kunnen helpen bij een weloverwogen keuze uit het grote speelgoedaanbod.  

Kruipen

babyballen met grijpgaten, grijpprofiel of transparant met bewegende kraaltjes of delen binnenin.

K113/1 O ball rammelaar

K108/1 Zachte bal met belletje

 

K136/1 Activity center vijfhoek

K134/1 Bendy bal

Hobbelen en schommelen

Hobbelpaard, schommel met vierpunt ophanging, speeltuin

B3/1 Hobbel eland

B4/1 Hobbel paard

B50/1 Springdier koe

B65/1 Wobbel

Duwen

Duwkar, duwstok, autootjes en treinen

B1/1 Activity center looprekje

B26/1 Roller slakje

M19/1 Mega bloks vrachtwagen

F196/1 Treinset dierentuin

Lopen

Bal, ballon, opblaasbare bal, trekdier







B92/1 Grote grijpbal met rammelaar

K117/1 Activity schildpad draai en leer

B27/1 Trekdier hond

B68/1 Trekdier draak Goki




Sjouwen

bolderwagen, kruiwagen, speelgoedkist, grote kiepauto, zandemmer en gieter

B95/1 Pinolino loopwagen







B6/1 Kruiwagen

B22/1 Zandspeelset 5







F59/1 Winkelkarretje

Voortbewegen

stokpaard, tractor, auto

F57/1 Stokpaard

B7/1 Loopauto

B56/1 Loopfiets pukylino 

Extra klein loopfietsje

B51/1 Loopmotor

Heel laag zitje

Graaien en aftasten

zand, water, modder, vingerverf, pluche, zandbak, teil, bad

B58/1 Waterpistool haai en krokodil

B21/1 Zandspeelset 4

F83/1 Bumba boot

Slopen

Blokken om torens om te gooien, speelgoed wat uit elkaar te halen en in elkaar te zetten is, klemconstructiesystemen om uit elkaar te trekken.

M38/1 Houten blokken

F85/1 Bumba speeltuin

M30/1 Blokken met schildpad

De schildpad maakt geluiden, als je er op bouwt

K50/1 Snaplock beads

Slaan

trommel, tamboerijn, hamerbank, xylofoon, piano

H2/1 Trommel

H52/1 Tamboerijn

H5/1 Xylofoon rups

H50/1 Xylofoon piano

Bouwen

blokken, klemconstructie met noppen en doppen, lege dozen, lappen

M36/1 Regenboogblokken

M33/1 Smartmax dieren

M50/1 Duplo Primo

F84/1 Bumba auto

Kijken

spiegel, bromtol, prentenboek, vingerpopje, kiekeboe doosje, alles waar iets aan te draaien valt

K114/1 Poppitoppy tol



F28/1 Vingerpopjes



K46/1 Activity draai en surprise

Als je draait aan het rolletje, komt het beertje tevoorschijn

K34/1 Kralen labyrint spiegel

Luisteren en praten

Schootversjes, vierregelige liedjes met veel klanknabootsing (poesje mauw), beweging (schuitje varen), herkenbare dingen (op een grote paddenstoel), en beweging (klap eens in je handjes), korte verhaaltjes van maximum 10 minuten rond een herkenbare situatie, prentenboeken om aan te wijzen. Vingerpopjes. Dagelijkse dingen en herkenbare plaatjes benoemen (memory – spelkaartjes zijn daarvoor te gebruiken, net als prentenboeken, tijdschriften, foto's)

S295/1

Laat de geluiden horen en zoek samen de juiste plaatjes, leg de plaatjes in het begin gewoon open en kies er een aantal uit.

K131/1


Wat zit er achter de schuifjes?



S155/1

Benoem de prenten en doe de geluiden van de dieren na. Leg 3 kaartjes op een rij, maak een geluid en laat je kind het juiste kaartje zoeken.

H56/1 Geluiden kokers

3 Verschillende geluiden, spelend ontdekken welke geluiden hetzelfde klinken

Samendoen

sorteren van kleuren, vormen, dezelfde plaatjes, lotto, plaatjesdomino benoemen, samen zingen, muziek maken, elkaar helpen, voorlezen, verhaaltjes vertellen.







K162/1 Knikkerbaan XXL

K107/1 Insteekvormen verwisselbaar

K60/1 Pop to the rescue set

K157/1 Vormenstoof 3 vormen

Nadoen

Badpop, bad, babyfles, lappen, afwasborstel, auto (met losse pionnen), telefoon, hoeden en petten, pan, poppenbed, poppenservies, boerderijdieren, badeend, bootjes.

F72/1 Poppenset pop in bad

F66/1 Poppenset pop met Dora rugzakje

F48/1 Stofzuiger en emmer set groen

F107/1 Telefoon draaitoetsen Fisherprice










F162/1 Boodschappentas Fisherprice

F80/1 Boerderij set












K98/1 Tractor met dieren en geluiden set












F22/1 Little people kermis set



Gaatjes vullen

stapelbeker, vormenstoof, rijgblok, hamerbank met ballen, tas/mand met klep, water en zandspeelgoed om te vullen, uit te gieten of te spuiten

K27/1 Stapelbekers nijntje








K135/1 Vormen sorteren

K92/1 Ballen hamerspel








K96/1 Hamerspeelgoed Hape








K102/1 Imbucare lade




K101/1 cylindervormen insteken




K158/1 Bloemen steekspel




K77/1 Bijtjes vangen 


Eerst met de vingers, later met het pincet

Inlegpuzzels

I46/1 Inlegpuzzel 1 stuk set van 4

Vanaf 9 maanden

I47/1 Inlegpuzzel 3 cirkels klein naar groot

I48/1 Inlegpuzzel 3 vormen

I42/1 Inlegpuzzel 5 kleuren en ronde vormen

Fijne motoriek

K99/1

8 - 12 maanden: De gaten in ringen zijn behoorlijk groot, dus dit past perfect bij de mogelijkheden van het kind in dit stadium. Hier leert hij stapelen, ontwikkelt hij zijn fijne motoriek en hand-oog coördinatie.

K164/1 Vierkante kralen op stok

Deze lijkt meer op een traditionele toren die we vroeger zagen. Het kind begint dergelijke stapelaars te gebruiken na 10-18 maanden. Hier is de grootte van het gat kleiner, dus de moeilijkheidsgraad neemt toe. Dit werk vereist meer nauwkeurigheid en precisie van bewegingen, coördinatie en behendigheid. Het helpt het kind zijn greep en hand-oogcoördinatie te ontwikkelen. Ook hier is de basis groot zodat de toren niet kan vallen tijdens het vormen. Hier kunnen we zien dat niets het kind zal afleiden van het hoofddoel, niet de grootte van de blokken, noch hun kleur.

K165/1 Horizontale kralen op stok

Als het kind nu heeft geleerd om schijven op verticale deuvel te zetten, neemt de moeilijkheid toe. Deze horizontale stok helpt om een iets andere grip te ontwikkelen dan een traditioneel stapelspeelgoed. Het verbetert de fijne motoriek van het kind.

K166/1 Drie kleuren op stok

Het kind beheerst alle verschillende soorten rijgen met verschillende stapelspeelgoed. Nu is hij klaar om op kleur te stapelen. Hier moet hij een juiste ring op een bijpassende stok plaatsen. Het kind begint met dit materiaal te werken na 18-24 maanden. Het helpt het kind om 3 primaire kleuren te leren. Zoals je kunt zien zijn alle andere kwaliteiten van het materiaal hetzelfde, zoals vorm, afmeting, materiaal en textuur. De aandacht van het kind is dus alleen gericht op het verschil in kleuren. 

K100/1 Drie ringen op volgorde

3 ringen van verschillende grootte stapelen. Dus hier is ons doel om een kind te leren stapelen van groot naar klein. Hier beginnen we les te geven over groot en klein, groter en kleiner. In dit werk begint het kind het begrip van harmonie te ontwikkelen dat hij later zal blijven ontdekken met stapeltoren. 

K103/1 Drie blokken op volgorde

De volgende stap is 3 blokken stapelen van groot naar klein.





K61/1 Stapeltoren

Lukt de vorige toren goed, dan kan je de grote toren proberen.





M53/1

Dino's in elkaar steken